Wat is powerbuilding nou eigenlijk? Powerbuilding is een combinatie van het verbeteren van de kracht en het fysiek door middel van opbouwen van spiermassa. Dit kan zowel door mannen als door vrouwen gedaan worden.

Hoe pas ik het toe?

Eigenlijk heeft powerliften altijd een vorm van opbouwen van spiermassa. Je wilt namelijk sterker worden in de squat, benchpress en deadlift. Daarvoor zal je naast het aanleren van de bewegingen door sturing ook spiermassa moeten bouwen om sterker te worden. Powerbuilding is dus redelijk eenvoudig toe te passen. Naast de main lifts: squat benchpress en deadlift, is het van belang om isolatie oefeningen te doen die zorgen voor de opbouw van spiermassa. Deze oefeningen zijn naar eigen invulling toe te passen voor mannen en vrouwen. Full Body schema’s zijn erg handig voor powerbuilding, hierbij kan elke trainingsdag één of twee main lifts (squat, benchpress of deadlift) gedaan worden met aansluitende isolatie oefeningen.

Powerbuilding is zowel voor mannen als voor vrouwen toepasbaar. Powerliften bij vrouwen is tegenwoordig ook steeds populairder. Een vrouw kan naast de main lifts ook nog werken aan de extra booty gains. Powerbuilding zorgt zeker niet voor het mannelijker worden van het vrouwenlichaam maar stimuleert juist de vrouwelijke vormen!

Voordelen

De voordelen van powerbuilding is dat je er net zo sterk uitziet als dat je bent. Met het trainen op kracht kan je jezelf een makkelijk doel stellen. Een voorbeeld kan zijn dat je over drie maanden tweehonderd kilo wil deadliften. Dit doel is makkelijk te meten wat meer voldoening kan geven, waardoor je motivatie enorm zal toenemen. Het fysiek is daarentegen lastiger te meten. Hierdoor wordt het meten van bepaalde doelstellingen lastiger, waardoor het bij sommige voor een motivatie dip kan zorgen. Het combineren van deze twee sporten is dus eenvoudig door zowel de mannen als de vrouwen toe te passen waardoor jij niet alleen je powerlifting goals binnen tikt, maar ook het fysiek bereikt waar jij altijd al van hebWed

Powerlift wedstrijd als powerbuilder?

Ben je powerbuilder en wil je een keer meedoen aan een powerlift wedstrijd? In dit geval is het aan te raden om de laatste vier weken voor de wedstrijd minder isolatie oefeningen te gaan doen. De isolatie oefeningen die gedaan worden zorgen namelijk voor verhoogde vermoeidheid. Dit wil je zien te voorkomen op een wedstrijd zodat je op een wedstrijd alle energie kan gebruiken.

Wil jij nou ook meer weten over powerbuilding of powerliften?! Vraag een gratis proefles aan bij Alpha Gym Breda.

Be an Alpha, create your own succes!

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *